Minijulafton


En av nackdelarna som känns extra mycket med varannanvecka-umgänge med sitt barn, är att missa varannnan julafton. I år är det dags igen. Vi vill inte att hon ska behöva flänga mellan oss båda på den stora dagen, utan har löst det med att den som inte har jul får ha nyår. Jag brukar lösa den värsta tomheten med att arbeta julaftonsnatt, på det sättet får jag även alltid ledigt de jularna hon är med mig. Idag är det dagen före pappan tar över, så vi firar lilla julafton! Det har blivit en återkommande vartannat-år-tradition då julstrumpan hängs upp kvällen innan. Vi klär oss fina och dottern får öppna några av julklapparna medan hela min släkt är på plats och dricker glögg. Det är inte riktigt samma sak, men ändå en god julkompensation. Ikväll ska det tindras för hela slanten!

Postat av: Johanna

Jag tänkte faktiskt härom dagen på alla separerade föräldrar och hur jobbigt det måste kännas att vara den som inte har barnet/barnen på julafton. Vad smart att ta på sig jobb de jular du är barnfri. Tror knappast att dina kollegor blir så ledsen att slippa jobba då :)!



Hoppas att ni får en riktigt mysig kväll du å dotra!!!

2009-12-20 @ 11:40:36
URL: http://johannaagnes.blogg.se/
Postat av: Teresa

Vi har liknande för att skona barnet från flängande. När pappan har barnet på julafton firar vi julafton på juldagen precis som om det vore julafton, det enda som saknas är Kalle Anka.



I år är jag ensam på julafton, hade gärna serverat mat åt hemlösa eller liknande men orten är för liten för sådan verksamhet...kanske skulle starta...

2009-12-20 @ 11:40:44
URL: http://teresafagersta.blogg.se/
Postat av: Fia

Det låter som en jättefin tradition som ger kvalitetsumgänge. Julafton är ju egentligen bara en ruta i kalendern, men är man tillsammans på det sättet är det julafton på riktigt.

2009-12-20 @ 16:19:59
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: M

Min jul i år, tack och lov (just i år är jag extra tacksam!)

2009-12-20 @ 20:32:41
Postat av: malin

Det låter som att ni kommer att få en jättemysig lilla julafton.



Vi bor fem minuter från varandra, Simons pappa och jag, så mitt barn flänger. Jag tror i och för sig att han tycer att det är ganska kul att träffa alla på samma dag.

2009-12-21 @ 10:51:57
URL: http://mallanp.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag tycker det lät härligt jag, med en extra-jul före julafton. Läste nån barnpsykolog som skrev just att det faktiskt finns barn som gillar det där. Julen blir liksom extra högtidlig i flera dagar, när man firar den två gånger. Sen hjälps det kanske inte för föräldern som ska sitta själv på jul. Men det kanske är klokt att jobba om du tycker att det är jobbigt...

2009-12-22 @ 08:42:53
URL: http://sofiaidenlillavarlden.blogspot.com

Skriv vad du har på hjärtat här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0