Om Radon tycker vi INTE!

Efter rökning, är radon den vanligaste orsaken till lungcancer. Man mäter radon med måttet Bequerel, i en vanlig bostad ska det inte finnas mer än 100 Bequerel i varje kubikmeter luft inomhus. På en byggarbetsplats får det finnas 400 Bequerel.

I mitt hem är det 900 Bequerel och det har jag bott ovetandes i med mitt barn, i fyra år. Är det en tillräcklig indikation för att man ska kunna tjata till sig en lungröntgen? Det ska förvisso saneras på bostadsföreningens bekostnad nu, men vem vet vilken skada det redan gjort. Lungcancer ger ju inga symtom alls förrän den är spridd, det är därför den botas så sällan. Är inte så sugen på att vänta in det.

Postat av: Anonym

Vad obehagligt! Beror de höga halterna på byggnadsmaterialet eller omgivande berggrund? Hoppas att det snabbt blir åtgärdat.



Som svar på frågan: Ja, det är Hammarbybacken. Det känns ganska trevligt att ha den som utsikt.

2009-12-26 @ 11:33:22
Postat av: Fia

Det var jag som skrev förra kommentaren. Namnet försvann när jag skickade iväg kommentaren.

2009-12-26 @ 11:35:21
URL: http://neverkeso.blogg.se/

Skriv vad du har på hjärtat här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0