Poesi

Jag fann en vacker dikt av Hjalmar Gullberg som innehåller syrener. Jag är svag för syrener.

Han kom som en vind
Vad bryr sig en vind om förbud?
Han kysste din kind,
han kysste allt blod till din hud.
Det borde stannat därvid:
du var ju en annans, blott lånad
en kväll i syrenernas tid
och gullregnens månad.

Han kysste ditt öra, ditt hår.
Vad fäster en vind
sig vid om han får?
På ögonen kysstes du blind.
Du ville, förstås, ej alls
i början besvara hans trånad.
Men snart låg din arm om hans hals
i gullregnens månad.

Från din mun har han kysst
det sista av motstånd som fanns.
Din mun ligger tyst
med halvöppna läppar mot hans.
Det kommer en vind och går:
och hela din världsbild rasar
för en fläkt från syrenernas vår
och gullregnens klasar.

Postat av: Teresa

Nu gråter jag (igen och på riktigt).

En av de allra första dikter jag läst och den vackraste. Jag var ung och jag var kär och hade fått hjärtat krossat och jag försvann i dikten och önskade, drömde.

Fantastiska du, som plockar fram den åt mig igen.

2009-02-17 @ 20:57:52
URL: http://teresafagersta.blogg.se/

Skriv vad du har på hjärtat här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0