Allra käraste farfar

Min farfar fyller 87 år idag. Han är svenskadopterad. Han var en oäkting. Denna konstiga benämning på ett barn. Barn är alltid äkta vara. Oavsett. Det var en hemlighet för mig tills jag blev vuxen, han skämdes för det. Med tårar i ögonen berättade han att adoptivföräldrarna inte ville att han skulle ta deras efternamn, för då skulle de förlora sin ersättning på tre kronor från staten. Så farfar fick heta som sin biologiska mamma och det stod i hans betyg att han var född utom äktenskapet. Hade det varit modern tid och arvsrätten trätt in, hade vi förmodligen varit rika, för hans biologiska far ägde en stor del av Halmstad på 1920-talet. Den mannen fick inga barn inom sitt äktenskap, men farfar har en helsyster som adopterades till en annan familj. En dag ska jag skriva mer om min farfar. Idag ska jag bara fira honom.


Postat av: Fia

Grattis till din farfar! Min mamma var också en oäkting, och det var nog innerst inne en stor sorg. Fast hon föddes på Kungsholmen och där var det antagligen inte fullt lika skamligt som det hade varit på landsbygden.

2009-06-09 @ 19:36:46
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Jenny

Fin fin farfar! Och spännande med släkthistoria!

2009-06-10 @ 10:01:50
URL: http://balansgang.blogspot.com/
Postat av: malin

Det är så spännande med historia, helst ens egen. Det hade inte varit tokigt det, att äga en stor del av Halmstad:)

2009-06-13 @ 13:20:37
URL: http://mallanp.blogg.se/

Skriv vad du har på hjärtat här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0