Jag ville säga någonting

Dokumentären om Birgitta Stenberg, Alla Vilda är rörande. Jag sitter och ser på när denna urkraft till kvinna möter sina gamla älskare och älskarinnor runtom i världen. När hon säger till mannen hon en gång varit förlovad med att de aldrig förstörde sin relation med att gifta sig. Varpå han svarar att han inte ser på äktenskapet som något som förstör, men att hon väl har rätt på sitt sätt. De förstörde det aldrig.

Isabella, den före detta operasångerskan i Rom, en åldrad skönhet, har aldrig gått vidare från deras relation. Har älskat bara henne, Birgitta och bland det första hon frågar när de möts igen är vem ligger du med nu?

Jag tänker att det kanske är så att det finns två sorters människor. De som inte binder sig till kärlek och de som gör det. Kanske är det ett av skälen till att jag identifierar mig med Isabella och Jerry, med de envetet älskande. Vare sig föremålet för deras kärlek inte vill ta emot eller ens är i livet längre, fortsätter de att älska.

Postat av: Anonym

Jag tänker att det finns lika många sorters sätt att älska som det finns människor. Att varje relation innebär en unik kärlek. En del djupa, andra ytligare. En del starka, andra lätt förgångna. Jag kan tänka att det kan finnas en 'fara' för den egna glädjens skull, att älska på distans. Om man själv är rädd för den genuina närheten som en tvåsamhet kan innebära, kan det vara lättare att älska någon du inte kan få. Eller någon man väljer att lämna innan prövningarna kommer. Att fly. Att akta sig för att älska 'på riktigt', igen. Någon annan än du idealiserar på håll. Och så går både andra älskvärda och tiden förbi. Kvar står man själv med en romantiserande sorg.

2013-09-17 @ 21:30:32
Postat av: Fia

Vad fint "anonym" här ovanför har uttryckt det. Jag brukar ibland tänka att vissa människor är som svanar. En slags evig kärlek. Ett hjärta som öppnas på vid gavel och släpper ut all tillit till en enda själsfrände, och om det blir nya kärlekar så är hjärtat inte alldeles vidöppet längre.

2013-09-22 @ 13:25:46
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Anonym

Kanske så Fia. Fast jag tror att svårighet till tillit och att öppna hjärtat, kan läka. Att annan kärlek som kommer efter, visst kan få hjärtat alldeles vidöppet. Det bara kräver lite mer av den kärleken. Till en början;)

2013-09-28 @ 23:17:45

Skriv vad du har på hjärtat här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0